Meldunek w Holandii

Meldunek w Holandii

Jeśli zdecydowałeś się na wyjazd za granicę i zmierzasz w kierunku kraju tulipanów i wiatraków, powinieneś mieć świadomość, że możesz pracować legalnie, dopiero gdy zdecydujesz się na meldunek w Holandii. Każdy pracodawca przed podpisaniem umowy poprosi Cię o okazanie numeru podatkowo-ewidencyjnego BSN. Przy pomocy wspomnianego numeru masz możliwość wynajęcia mieszkania, skorzystania z porady lekarskiej albo udania się do szpitala w razie choroby czy wypadku. Numer BSN jest wymagany także w banku, dlatego jego założenie jest tak istotne.

Meldunek w Holandii to najprostszy sposób, żeby uzyskać numer BSN i nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi opłatami. Zameldowanie jest jednoznaczne ze wpisaniem do podstawowego systemu ewidencji osób. Wykorzystywany jest przez wiele instytucji o charakterze podatkowym, społecznym, a nawet emerytalnym. Oczywiście numer BSN można bez problemu wyrobić bez posiadania zameldowania.

Rezydent a osoba przebywająca tymczasowo, jaka różnica?

Kiedy decydujesz się na meldunek, możesz wybrać jedną z dwóch form, czyli ubiegać się o przyznanie miana rezydenta albo osoby przebywającej tymczasowo na obszarze państwa. Rezydent ma obowiązek opłacania podatków, ale wiąże się to również z wieloma korzyściami. Między innymi możliwością uzyskania dodatku mieszkaniowego albo zapisania dzieci do przedszkola czy szkoły. Druga opcja jest przeznaczona jedynie dla osób, które zostają w Holandii nie dłużej niż przez 4 miesiące. Bardzo ważne, żeby zameldował się każdy członek rodziny (również dzieci bez względu na ich wiek czy miejsce urodzenia).

Meldunek w Holandii – Co potrzebujesz do zameldowania w Holandii?

Aby zameldować się w Holandii potrzebujesz następujących dokumentów: 

  • Dowód osobisty lub paszport
  • Umowa wynajmu lub zakupu mieszkania. Jeśli nie masz, to zaświadczenie od osoby, u której przebywasz i która potwierdzi Twój adres na terenie Holandii pod wskazanym przez Ciebie adresem, wraz z jej dokumentem tożsamości)
  • Odpis aktu małżeństwa
  • Odpis aktów urodzeń dzieci
  • Numer BSN

Meldunek w Holandii nie jest obowiązkowy, ale warto jest go posiadać, ponieważ ułatwia bardzo dużo spraw. Przeczytaj także inne ciekawe artykuły na naszej stronie.

Meldunek w Holandii: Co musisz wiedzieć, aby go prawidłowo złożyć

Meldunek w Holandii to ważna kwestia, o której warto wiedzieć, jeśli planujesz mieszkać w tym kraju na dłuższy czas. W niniejszym artykule omówimy, czym jest meldunek, jakie są jego wymagania i jak go złożyć w sposób prawidłowy.

Czym jest meldunek w Holandii

Meldunek w Holandii to obowiązek prawny, na mocy którego osoba zameldowana jest w miejscu swojego pobytu. Oznacza to, że osoba ta jest zameldowana na danym adresie, który jest jej oficjalnym miejscem zamieszkania.

Wymagania do złożenia meldunku

Do złożenia meldunku w Holandii potrzebujesz kilku dokumentów, które potwierdzą twoją tożsamość oraz status pobytu. Oto one:

Dowód osobisty lub paszport

Dowód osobisty lub paszport to podstawowy dokument, który potwierdza twoją tożsamość. Musi być ważny, czyli nie może być przeterminowany.

Dokument potwierdzający prawo do pobytu

Jeśli jesteś obywatelem kraju spoza Unii Europejskiej, będziesz potrzebować dokumentu potwierdzającego twoje prawo do pobytu w Holandii. Może to być na przykład wiza lub zezwolenie na pobyt czasowy.

Umowa najmu lub własność mieszkania

Musisz przedstawić umowę najmu lub dowód posiadania własności mieszkania, na którym chcesz się zameldować. Musi ono być legalne i mieć numer ewidencyjny.

Zgoda właściciela

Jeśli jesteś podnajmującym mieszkanie, musisz uzyskać zgodę właściciela na zameldowanie się na danym adresie.

Jak złożyć meldunek

Meldunek w Holandii można złożyć na dwa sposoby: osobiście lub przez internet.

Osobiście

Jeśli chcesz złożyć meldunek osobiście, musisz udać się do urzędu gminy (Gemeentehuis) w miejscu swojego zamieszkania. Tam zostaniesz poproszony o przedstawienie wymaganych dokumentów, a następnie wypełnisz odpowiedni formularz. Po złożeniu meldunku otrzymasz zaświadczenie o zameldowaniu.

Przez internet

Możesz też złożyć meldunek przez internet, korzystając z portalu MijnOverheid.nl. Aby to zrobić, musisz posiadać aktywne konto na tym portalu oraz podpis elektroniczny. Po złożeniu meldunku otrzymasz elektroniczne zaświadczenie.

Kiedy musisz złożyć meldunek

Jeśli planujesz mieszkać w Holandii przez okres dłuższy niż 4 miesiące, musisz złożyć meldunek. Masz na to 5 dni roboczych od dnia przyjazdu do Holandii lub od dnia, w którym osiągniesz wiek 16 lat.

Jeśli zmieniasz adres zamieszkania, musisz złożyć nowy meldunek w ciągu 5 dni roboczych od daty przeprowadzki.

Koszty meldunku

Złożenie meldunku w Holandii jest bezpłatne.

Jakie są konsekwencje niezłożenia meldunku

Niezłożenie meldunku w Holandii w przewidzianym terminie może skutkować nałożeniem na ciebie kary pieniężnej.

Ponadto, brak meldunku może utrudnić ci korzystanie z niektórych usług publicznych, takich jak opieka zdrowotna czy edukacja.

Jak zmienić dane w meldunku

Jeśli zmienią się twoje dane osobowe lub adres zamieszkania, musisz złożyć nowy meldunek. Możesz to zrobić osobiście lub przez internet, tak samo jak w przypadku pierwotnego meldunku.

Podsumowanie

Meldunek w Holandii jest obowiązkiem prawnym, którego należy dopełnić w przypadku dłuższego pobytu w tym kraju. Do jego złożenia potrzebujesz kilku dokumentów, w tym dowodu osobistego lub paszportu oraz dokumentu potwierdzającego prawo do pobytu. Meldunek można złożyć osobiście lub przez internet. Konsekwencje niezłożenia meldunku mogą obejmować nałożenie kary pieniężnej i utrudnienia w korzystaniu z usług publicznych. Jeśli zmienią się twoje dane lub adres zamieszkania, musisz złożyć nowy meldunek.

FAQs

  1. Czy osoby z Unii Europejskiej muszą złożyć meldunek w Holandii?
    • Tak, jeśli zamierzają przebywać w Holandii na dłuższy okres czasu.
  2. Czy można złożyć meldunek przez internet bez podpisu elektronicznego?
    • Nie, do złożenia meldunku przez internet potrzebny jest aktywne konto na portalu MijnOverheid.nl oraz podpis elektroniczny.
  3. Czy muszę złożyć nowy meldunek po zmianie nazwiska w wyniku zawarcia małżeństwa?
    • Tak, zmiana nazwiska wymaga złożenia nowego meldunku.
  4. Czy muszę złożyć nowy meldunek po zmianie adresu zamieszkania w ramach tego samego miasta?
    • Tak, każda zmiana adresu wymaga złożenia nowego meldunku.

Sprawdź także 👉

Polskie filmy w Holandii

Polskie filmy w Holandii

Polscy filmowcy od dawna zdobywają uznanie na międzynarodowej scenie filmowej. Ich filmy, pełne emocji, oryginalności …

Dodaj komentarz